- 1/1
Wil Lee-Wright
Skolehistorie og Rødbygget
Bli med inn og lær om opprettelsen og nedleggelsen av døveskoler og utviklingen av døves skolehistorie i Norge.
Trinn, varighet og sted
Trinn: Videregående skole
Maks antall: 25 elever
Varighet: 45 minutter
Sted: Norsk Døvemuseum
Tidspunkt: På forespørsel mellom 09.00 -15.00 (mandag til fredag)
Pris: Grunnpris kr. 600,-. I tillegg kr. 50,- pr. elev | Gratis for ledsagere
Slik er opplegget
Vi forteller om opprettelsen av skoler for døve, hvordan elevenes undervisning utviklet seg og hvordan Rødbygget gikk fra å være internatskole til museum og kulturelt samlingssted.
I den skolehistoriske omvisningen lærer elever og publikum om sentrale utviklingstrekk i døves skolehistorie i Norge fra 1825 og fram til i dag. Omvisningen tar for seg tegnspråkets historie og hvordan døveskolene formet språklige og kulturelle fellesskap for døve.
Omvisningen trekker veksler på den bredere historiske konteksten ved å se storsamfunnets syn på tegnspråk i sammenheng med behandlingen av andre språklige minoriteter. Samtidig problematiseres forholdet mellom aksept og intoleranse ovenfor mennesker har blitt definert som annerledes, med storsamfunnets behandling av døve som eksempel.
Den avsluttes med felles refleksjon omkring nedleggelse av døveskolene tidlig på 1990-tallet, der man drøfter hvorvidt dette har ført til integrering eller tap av språklig fellesskap.
Fagområde
Overordnet del
- 2.5.1Folkehelse og livsmestring
- 2.5.2Demokrati og medborgerskap
- 1.2 Identitet og kulturelt mangfold
Samfunnskunnskap (SAK01‑01)
- utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
- vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn
Historie (HIS01‑03)
- gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv
- utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet
Om besøket
Møt opp ved hovedinngangen
Når dere kommer på museet kan gruppa møte opp ved hovedinngangen i Bispegata
Dere kan ta med matpakke
Museet har sitteplasser til 25. personer. Vi forventer at dere rydder opp etter at dere har spist. Gi beskjed til oss når dere bestiller, hvis dere ønsker å ta med matpakke.
Forventninger til deg som er lærer
Vi forventer at du er aktiv og hjelper oss med å holde ro og orden i gruppa. Vi styrer opplegget, men dere som er lærere må gjerne delta sammen med barna i aktivitetene og refleksjon.
Finn fram
Besøksadressen er Bispegata 9B i Trondheim. Nærmeste busstopp til museet er Nidarosdomen. Se http://www.atb.no for ruteinformasjon
Parkering: Museet ligger i sentrum av Trondheim og vi har dessverre ikke egne parkeringsplasser for besøkende. Vi anbefaler å parkere på en av byens parkeringshus, nærmeste parkeringshus ligger på Leütenhaven.