Hopp til hovedinnhold

Skolehistorie og Rødbygget

Bli med inn og lær om opprettelsen og nedleggelsen av døveskoler og utviklingen av døves skolehistorie i Norge.

  • En mann snakker foran tre unge menn som lytter. Foto.
    1/1
    Wil Lee-Wright

Trinn, varighet og sted

Trinn: Videregående skole
Maks antall: 25 elever
Varighet: 45 minutter

Sted: Norsk Døvemuseum
Tidspunkt: På forespørsel mellom 09.00 -15.00 (mandag til fredag)

Pris: Grunnpris kr. 600,-. I tillegg kr. 50,- pr. elev  |  Gratis for ledsagere

Slik er opplegget

Vi forteller om opprettelsen av skoler for døve, hvordan elevenes undervisning utviklet seg og hvordan Rødbygget gikk fra å være internatskole til museum og kulturelt samlingssted.

I den skolehistoriske omvisningen lærer elever og publikum om sentrale utviklingstrekk i døves skolehistorie i Norge fra 1825 og fram til i dag. Omvisningen tar for seg tegnspråkets historie og hvordan døveskolene formet språklige og kulturelle fellesskap for døve.

Omvisningen trekker veksler på den bredere historiske konteksten ved å se storsamfunnets syn på tegnspråk i sammenheng med behandlingen av andre språklige minoriteter. Samtidig problematiseres forholdet mellom aksept og intoleranse ovenfor mennesker har blitt definert som annerledes, med storsamfunnets behandling av døve som eksempel.

Den avsluttes med felles refleksjon omkring nedleggelse av døveskolene tidlig på 1990-tallet, der man drøfter hvorvidt dette har ført til integrering eller tap av språklig fellesskap.

Fagområde

Overordnet del

  • 2.5.1Folkehelse og livsmestring
  • 2.5.2Demokrati og medborgerskap
  • 1.2 Identitet og kulturelt mangfold

Samfunnskunnskap (SAK01‑01)

  • utforske og beskrive hvordan organiseringen av samfunnet og arbeidslivet i Norge har endret seg, og drøfte hvordan den nordiske samfunnsmodellen møter utfordringer enkeltpersoner og samfunnet står overfor
  • vurdere hvordan utøvelse av makt påvirker enkeltpersoner og samfunn

Historie (HIS01‑03)

  • gjøre rede for velferdsutviklingen i Norge på 1900-tallet og drøfte konsekvenser for menneskers liv
  • utforske hvordan mennesker har arbeidet for myndiggjøring og frigjøring i norsk og samisk historie, og gjøre rede for hvordan de samtidig har bidratt til utviklingen av demokratiet

Om besøket

Møt opp ved hovedinngangen

Når dere kommer på museet kan gruppa møte opp ved hovedinngangen i Bispegata 

Dere kan ta med matpakke

Museet har sitteplasser til 25. personer. Vi forventer at dere rydder opp etter at dere har spist. Gi beskjed til oss når dere bestiller, hvis dere ønsker å ta med matpakke. 

Forventninger til deg som er lærer 

Vi forventer at du er aktiv og hjelper oss med å holde ro og orden i gruppa. Vi styrer opplegget, men dere som er lærere må gjerne delta sammen med barna i aktivitetene og refleksjon. 

Finn fram

Besøksadressen er Bispegata 9B i Trondheim. Nærmeste busstopp til museet er Nidarosdomen. Se http://www.atb.no for ruteinformasjon 

Parkering: Museet ligger i sentrum av Trondheim og vi har dessverre ikke egne parkeringsplasser for besøkende. Vi anbefaler å parkere på en av byens parkeringshus, nærmeste parkeringshus ligger på Leütenhaven.

Museum24:Portal - 2025.03.06
Grunnstilsett-versjon: 2