Skolehistorie og døveskoler i Norden
Her er noen oppgaver til tekstene om skolehistorie og døveskoler i Norden som du finner under fakta og fagstoff. For å finne gode svar på oppgavene anbefaler vi at du først leser teksten på våre sider, og at du i tillegg bruker andre kilder.
Oppgaver om Europa
- Finn ut mer om forskjellen på fattige og rike i Europa på 1700-tallet.
- Hvorfor tror du boka til legen Johan Conrad Amman "Den talende døve" vakte så stor oppsikt?
- Hvorfor tror du Thomas Braidwood holdt det hemmelig hvordan han underviste døve?
Oppgaver om Abbed l'Epe og Samuel Heinicke
- Hva var disse to uenige om?
- Skriv alle fordelene og ulempene du kan komme på med å undervise døve etter tegnmetoden.
- Skriv alle fordelene og ulempene du kan komme på med å undervise døve etter talemetoden.
- Hva mener du er det beste språket å bruke for døve i dag? Begrunn svaret ditt.
Oppgaver om Norden
- På begynnelsen av 1800-tallet var det mange leger som forsøkte å helbrede døve ved hjelp av galvanisme. Forsøker leger å helbrede døve i dag?
- Hvorfor tror du Peter Atke Castberg sluttet som lege og i stedet ble døvelærer?
- Hvorfor fikk ikke Norge døveskole samtidig med Sverige og Danmark?
Oppgaver om Norge på 1800-tallet
- Hvordan hadde folk flest det i Norge på begynnelsen av 1800-tallet?
- Hvorfor fikk Trondheim døveskole før Oslo?
- Andreas Christian Møller var en døv døvelærer. Hvilke fordeler og ulemper tror du det hadde for elevene hans?
- Hvorfor ble det å lære døve å tale sett på som et mirakel?
- Hva mener du om at elevene på slutten av 1800-tallet ble sendt til forskjellige døveskoler etter som hvor flinke de var?
- Var det bare døve som ble sendt til ulike skoler etter evner på den tiden?
Oppgaver om Norge på 1900- tallet
Vi kan dele 1900-tallet inn slik:
- Første verdenskrig
- Mellomkrigstida
- Andre verdenskrig
- Etterkrigstida
- Trekk fram noen hendelser fra disse periodene som fikk betydning for døveskolene.
- Hvorfor har tegnspråket fått større plass i undervisningen etter 1960?