Skolehistorie og døveskoler i Norden

Her er noen oppgaver til tekstene om skolehistorie og døveskoler i Norden som du finner under fakta og fagstoff. For å finne gode svar på oppgavene anbefaler vi at du først leser teksten på våre sider, og at du i tillegg bruker andre kilder.

Oppgaver om Europa

  1. Finn ut mer om forskjellen på fattige og rike i Europa på 1700-tallet. ​
  2. Hvorfor tror du boka til legen Johan Conrad Amman "Den talende døve" vakte så stor oppsikt? 
  3. Hvorfor tror du Thomas Braidwood holdt det hemmelig hvordan han underviste døve?
Abbed_LEppe.jpg

Oppgaver om Abbed l'Epe og Samuel Heinicke

  1. Hva var disse to uenige om? 
  2. Skriv alle fordelene og ulempene du kan komme på med å undervise døve etter tegnmetoden. 
  3. Skriv alle fordelene og ulempene du kan komme på med å undervise døve etter talemetoden.
  4. Hva mener du er det beste språket å bruke for døve i dag? Begrunn svaret ditt.
Galvanisme.tif

Oppgaver om Norden

  1. På begynnelsen av 1800-tallet var det mange leger som forsøkte å helbrede døve ved hjelp av galvanisme. Forsøker leger å helbrede døve i dag? 
  2. Hvorfor tror du Peter Atke Castberg sluttet som lege og i stedet ble døvelærer? 
  3. Hvorfor fikk ikke Norge døveskole samtidig med Sverige og Danmark?

Oppgaver om Norge på 1800-tallet

  1. Hvordan hadde folk flest det i Norge på begynnelsen av 1800-tallet? 
  2. Hvorfor fikk Trondheim døveskole før Oslo? 
  3. Andreas Christian Møller var en døv døvelærer. Hvilke fordeler og ulemper tror du det hadde for elevene hans? 
  4. Hvorfor ble det å lære døve å tale sett på som et mirakel? 
  5. Hva mener du om at elevene på slutten av 1800-tallet ble sendt til forskjellige døveskoler etter som hvor flinke de var? 
  6. Var det bare døve som ble sendt til ulike skoler etter evner på den tiden?
last_ned_4.png

Oppgaver om Norge på 1900- tallet

Vi kan dele 1900-tallet inn slik: 

  • Første verdenskrig 
  • Mellomkrigstida
  • Andre verdenskrig
  • Etterkrigstida 

  1. Trekk fram noen hendelser fra disse periodene som fikk betydning for døveskolene.
  2. Hvorfor har tegnspråket fått større plass i undervisningen etter 1960?